enjoy la my little blog nie oke.....(^_^)

Tuesday, 13 September 2011

mudahnya MURTAD???

kenapa cakap sal murtad plak nie????sebab banyak sangat isu-isu dibangkit kan tentang agama islam...mana pegangan kite yang kuat tue??????dunia dh moden....semua dimoden kan...agama juga terlibat.....

seseorang boleh menjadi murtad atau keluar agama islam melalui 3 saluran. kengkadang kiter sendiri tidak menyedari akan terjadi nyer murtad tue....sebab itu la kiter dinasihatkan, di ajar dan dididik agar menjaga percakapan dan bersihkan hati dan minda kiter...agar tidak menyesal kemudian hari.....


3 saluran itu adalah lidah, hati dan perbuatan. sungguh halus hukum Allah Taala.ALLAHUAKBAR.


apabila salah satu saluran itu melahirkan rasa-rasa yang menyalahi akidah islam yang sebenar maka peluang untuk murtad sudah terbuka. sebagai contoh.....

1) lidah: si Dolah secara berani berkata,"hukum islam menyusahkan orang dan menyebabkan umat Islam mundur." kata-kata ini seolah-olah menyalahkan Allah dalam menurunkan sesuatu hukum dan pada masa yang sama dia menuduh Islam sebagai penyebab umnat mundur. maka perkataan itu bukan sahaja berdosa tetapi menyebabkan dia murtad.

2) hati: si Jenab secara diam-diam berfikir tentang Islam dan Allah, akhirnya terdetik dalam hatinya bahawa Islam tidak adil, dan Allah menzalimi hambanya. walaupun niat itu dalam hati, tidak di zahirkan dengan lisan, ia tetap dikira salah dan berdosa, serta boleh membawa kepada murtad.

3) perbuatan: perbuatan daripada anggota lahir si Leman secara tidak langsung menimbulkan rase protes terhadap Allah. iaitu dia tunduk menyembah orang kaya kerana meminta bantuan daripadanya. hal ini kerana dia telah kecewa dengan Allah yang tidak memakbulkan doanya. perbuatan ini adalah salah dan bolej murtad..........

maka oleh itu, hendaklah kita menjaga dan mendisiplinkan diri kiter....


menjaga anggota lahir:
*lidah- bercakap benda-benda dan perkara baik
*mata- mengelak dan memelihara mata daripada melihat perkara haram
*telinga- hanya mendengar perkara baik
*tangan- mengambil dan memegang sesuatu yang halal
*kaki- perlu berdisiplin kaki agar tidak melangkah ke arah maksiat
*perut- tidak menerima makanan yang haram dan makruh
*kemaluan- peliharalah ia daripada zina 


Monday, 12 September 2011

doa untuk KEKASIH...

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Ya Allah…
Seandainya telah Engkau catatkan…
Dia milikku tercipta buatku…
Satukanlah hatinya dengan hatiku…
Titipkanlah kebahagiaan antara kami…
Agar kemesraan itu abadi…

Ya Allah…
Ya Tuhanku yang Maha Mengasihani…
Seringkanlah kami melayari hidup ini…
Ketepian yang sejahtera dan abadi…
Maka jodohkanlah kami…

Tetapi Ya Allah…
Seandainya telah Engkau takdirkan
Dia bukan milikku…
Bawalah dia jauh daripada pandanganku…
Luputkanlah dia dari ingatanku…
Dan periharalah aku dari kekecewaan…

Ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti…
Berikanlah aku kekuatan…
Menolak bayangannya jauh ke dada langit…
Hilang bersama senja yang merah…
Agarku sentiasa tenang…
Walaupun tanpa bersama dengannya…

Ya Allah yang tercinta…
Pasrahkanlah aku dengan takdir-Mu…

Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan
Adalah yang terbaik untukku…
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui…
Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini…

Ya Allah…
Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku…
Di dunia dan akhirat…
Dengarkanlah rintihan daripada hamba-Mu yang daif ini…
Jangan Engkau biarkan aku sendirian…
Di dunia ini mahupun di akhirat…
Menjuruskan aku ke arah kamaksiatan dan kemungkaran…
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman…
Agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup…
Ke jalan yang Engkau redhai…
Dan kurniakanlah kepadaku keturunan yang soleh dan solehah…

Ya Allah…
Berikanlah kami kebahagiaan di dunia dan akhirat…
Dan periharalah kami dari azab api Neraka…

Amin…amin…Ya rabbal ‘aalamin.

pilih JODOH...???

ishhh ape nak tulis nie ye???heheheheee......disebabkan hari tue gaduh ngn yang tersayang.....saya ade bace buku khazanah mak....baik nyer buku....semua persoalan ade dalam buku hikmat nie,.....heheheeeee.....


ngah termenung terkenangkan yang tersayang, saya terbaca satu artikel yang my mom selitkan kt dalam buku nie....jom intai....(^_^)

cara memilih jodoh...(biar betol saya nie baca bende2 camnie....gatal nk kawen..heheheeee...)


1- maksud hadith: "dikahwini perempuan itu kerana empat perkara, kerana hartanya, kecantikan nya,keturunan nya, dan kerana agamanya; maka utamakanlah yang mempunyai pegangan yang kuat terhadap agamanya, nescaya dia akan memberi kebaikan dalam hidup mu..."


2- "perempuan yang baik itu ialah apabila kau melihat lepadanya akan menyenangkan hatimu, dan apabila bersama nya, ia akan menjaga hartamu..."


3- hendaklah wanita itu dari keturunan yang subur (ramai anak). sabda Rasulullah: "kahwinlah wanita yang penyayang dan subur (keturunanya) kerana aku akan berbanggan dengan banyaknya umatku pada hari qiamat kelak...."


4-hendaklah kufu atau hampir-hampir kufu antara suami dan isteri, iaitu dari segi umur, status dalam masyarakat, standard pengetahuan dan taraf ekonomi, kerana kufunya dalam perkara-perkara tersebut adalh antara faktor yang penting dalam mengekalkan perkongsian hidup dan kemesraan pergaulan suami isteri......






P/S: harta benda, rupa paras tidak penting..yang penting ikhlas kah hati itu untuk memiliki dan bersama-sama saling membahagia.....dan membimbing ke jalan yang diredhai...??


i love you so much....<3

Sunday, 11 September 2011

aisiteru....

nie lagu tema kami...<3



Menunggu sesuatu yang sangat menyebalkan bagiku
saat ku harus bersabar dan trus bersabar
menantikan kehadiran dirimu
entah sampai kapan aku harus menunggu
sesuatu yang sangat sulit tuk kujalani
hidup dalam kesendirian sepi tanpamu
kadang kuberpikir cari penggantimu
saat kau jauh disana
ooo…

Gelisah sesaat saja tiada kabarmu kucuriga
entah penantianku takkan sia-sia
dan berikan satu jawaban pasti
entah sampai kapan aku harus bertahan
saat kau jauh disana rasa cemburu
merasuk kedalam pikiranku melayang
tak tentu arah tentang dirimu
apakah sama yang kau rasakan
reff:
walau raga kita terpisah jauh
namun hati kita selalu dekat
bila kau rindu pejamkan matamu
dan rasakan a a a aku
kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh
terhapus ruang dan waktu
percayakan kesetiaan ini
akan tulus a a ai aishiteru

hapus sendiri pikiran melayang terbang
perasaan resah gelisah
jalani kenyataan hidup tanpa gairah
o…uo..
banyak segala misi dan ambisimu
akhiri semuanya cukup sampai disini
dan buktikan pengorbanan cintamu untukku
kumohon kau kembali

mengapa arak HARAM?????

rindu nak berkongsi ilmu ngn sahabat,.....hari nie saya nk kongsi satu story sal hukum haram arak....
hal nie tercetus sebab rase terkilan baru-baru nie tertengok salah satu gambar salah seorang sahabat saya memegang botol arak...sedey n sangat kecewa ngn tidakan itu...andai dia bukan muslim sy xkisah...nie jati melayu keturunan islam...astaqfirullahalazim............




diceritakan bahawa seorang lelaki telah datang kepada seorang ahli fekah dan bertanya masalah halal dan haram....
"apakah arak itu haram?" tanya si lelaki
"haram" jawab ahli fekah.....
"bagaimana pendapat tuan tentang gula, air tebu (jika membeku) dan madu, apakah ia halal atau haram?"
"halal"
"bagaimana arak boleh haram, padahal ia nya berasal dari bende2 yang halal???"
"bagaimana pendapat kalau engkau mengambil segenggam tanah, lalu balingkan pada muka kamu atau kedada kamu, apakah ia menyakitkan?"
"tidak" jawab lelaki itu.
"kalau engkau mengambil segenggam sekam lalu dibaling kedadamu, apakah ia menyakitkan???"
"tidak"
"nah, sekarang sila engkau ambil segenggam tanah, dan segenggam sekam kemudian dibancuhkan dan gaul dengan air.mampatkan lalu dijemur dibawah sinaran mentari selama beberapa hari.setelah itu balingkan ke muka kamu, apakah ia menyakitkan engkau??"
"sudah tentu"
"demikianlah perbandingan nyer.....ika bende-benda yang disebut diatas dicampur lalu diproses dengan cara tertentu, ia menjadikan nyer haram.sama lah hal nye dengan bende-benda remeh-temeh yang diproses dengan cara tertentu yang boleh memudaratkan, maka ia nyer haram....."


P/S: walaupun kiter nie dilahirkan serbe moden, zaman serba canggih....usahlah kiter lupa asal usul kiter......tanpa orang dulu...sipa lah kiter sekarang....(^_^)





sudah lme xbersua....salam AIDILFITRI

ASSALAMUALAIKUM SAHABAT...
ya Allah, lame nyer xupdate....maaf andai ketidak hadiran saya dimuka blog nie buat sahabat semua rindu pada saya...heheheeee.....


bulan Ramadhan berlalu dengan indah nyer....kesempitan masa sepanjang bulan pose (biase la sibuk menyiapakn tempahan-tempahan raya yang menimbun....alhamdulillah rezeki...n semua nyer oke) buat saya xsempat mengadap lama lappy nie.....anyways bulan Syawal disambut meriah dan bersederhana......


saya kongsi sikit gambar raya famili saya yag kecil nie....enjoy.....(^_^)

my litter brother...very spoil boy

my litter sister...korea addicted...heheheee

me..me...me...n food!

my mom and her beloved siblings.....(^_^)

my brother n my bad boyz cousin...hehehee


salam AIDILFITRI.....
MAAF zahir dan bATIN......
sayang kamu semua...<3

Friday, 29 July 2011

kunjungan ke RUMAH BEST FRIEND EVER

assalamualaikum sahabat...lme rsenyer xberkesempatan mengupdate blog kecil nie....hehehehehheeeee...bz makin mengejar saya setibanya ramadhan nie....tempahan raya dh bertimbun dh....alhamdulillah...rezeki....
"ya Allah permudahkan lah urusan ku.....aminnn"

pagi nie sy baru sahaja selamat sampai dari kajang.....3 hari berada disana mengunjungi sahabat baik saya noni.....dh hampir 4 bulan xbertemu....melepaskan rindu dan bertukar2 cerita

nasib saya kurang baik sewaktu menuju ke sana....
akibat dh lme tidak menaiki bas....diserang hendap oleh mabuk bas laaa.......
bas bergerak jam 10 pagi....
3 kali bas stop sbb saya....."piss out"...
oh my...sesangat la xlarat....

any wat sangat happy p sane.......

saya dapat berkenalan dengan seorang "bro" yang jual minyak wangi...... ske...hehehheee......   <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3


ape2 pun SELAMAT BERPUASE PADA SEMUA DAN BANYAK KAN AMAL DAN IBADAT DI BULAN MULIA INI....

Monday, 18 July 2011

orang yang berpegang pada AMANAH, orang yangTERPUJI.....

pada zaman pemerintahan Bani Umaiyah, ade seorang kanak-kanak yatim piatu yang sangat cerdas dan soleh, Uwais namanye....bapanya telah meninggal sewaktu berperang, manakal ibunya pula meninggal kerana terlalu sedih atas kematian suaminya.......


Uwais tidak mempunyai sesiapa. hidupnya sebatang kara di rumah peninggalan arwah kedua ibu bapa nya. beberapa ekor lembu peninggalan arwah menjadi teman.


setiap hari Uwais membawa lembunya ke hutan untuk meragut rumput. senja nya pulang kerumah....begitula setiap hari rutin Uwais dan lembunya....


akibat terlalu jemu melakukan rutin harian yang sama, Uwais terfikir untuk mencari pekerjaan lain.


akhirnya uwais mendapat upah untyuk menjaga dan membersihkankebun pokok delima. Uwais sangat rajin dan amanah serta bertanggungjawab. dia menjaga kebun tuan nya sebaik mungkin....tuan nya amat menyayangi dia...


pada suatu hari......tuannya datang memanggil dia dan berkata  "tolong ambilkan sebiji buah delima yang masak lagi manis."


tanpa membuang masa, Uwais memenuhkan permintaan tuanya. bagaimanapun buah delima itu masam sekali. tuan nya meminta diambilkan buah yang lain. namun, Uwais memberikan buah yang lebih masam dari buah yang tadi.


tuan nya mula marah. Uwais dengan tenang menjelaskan perkara sebenar kepada tuan nya....
"tuan,tugas saya hanya lah menjaga dan membersihkan kebun. namun, tidak pula saya diberitahu untuk memakannya. maka saya tidak tahu mana manis mana masam nya...."


tuan nya amat terkejut. dia tidak menyangka Uwais seorang pekerja yang bersifat amanah, jujur dan berpegang pada janji. setelah mendengar penjelasan Uwais,tuannya segera meminta maaf.


sabda rasullulah: "tiada iman bagi orang yang tidak memgang amanah dan tiada agama bagi orang yang tidakdapat pegang janjinya."

hadith lain, nabi bersabda, "kamu harus memelihara amanah orang yang mempercayai kamu dan tidak mengkhianati nya walau orang lain pernah mengkhianati kamu."



Sunday, 17 July 2011

antara lelaki dan wanita.....

semalam ade terbaca tentang beza wanita dengan lelaki......jom kiter tinjau....
  • kebanyakan LELAKI membaca lebih lama dari WANITA, tapi WANITA membaca lebih banyak dari LELAKI........(1:0)
  • lebih 2 kali ganda WANITA hindup sendiri dan boleh menguruskan diri sendiri setelah berusia 65 tahun berbanding LELAKI......(2:0)
  • LELAKI mempunyai kekuatan meramas 2 kali ganda dari WANITA.....(2:1)
  • ketika tidur,kira-kira 48% LELAKI berdengkur, WANITA hanya 22%.....(3:1)
  • kebanyakan WANITA mengambil mase 153 saat untuk berada didalam bilik air, LELAKI hanya memerlukan 113 saat.....(3:2)
  • hubungan dengan keluarga yang baik meninggikan kualiti hidup: 62% WANITA...49% LELAKI.....(4:2)
ada banyak lagi kelebihan WANITA jika dibandingkan dengan LELAKI....
toi x???....sape setuju komen la yer...heheheeee......

p/s: kebanyakan lagu juga dituju untuk WANITA.....mana LELAKI ea????heheheheeee......

kongsi aje.....bukan tujuan kena kan sesape....(^_^)



cerita 16 julai

assalamualaikum sahabat semua....mesti sahabat semua rindukan saya kan???...hehheeee...perasan lak....sebenarnyer saya yang rindukan kalian...rindu nk bersembang n tukar2 ilmu.....

16 julai 2011

sahabat semua tahu ape yang saya lakukan...kn?????
ingat x?...lpe ea...oke saya ingat kan...

16 julai 2011....iaitu semalam...wah cm lme jer.....
saya dan mungkin lebih dari 50000 orang menduduki peperiksaan memasuki perkhidmatan PTD......
ape itu PTD???...xtau??..
PTD atau nme panjang nyer.....
pegawai tadbir dan diplomatik.....
exam tue telah berlangsung dari jam 9 pagi hingga jam 3.30 petang

di hari 16 julai 2011...sabtu....
saya bangun seperti biasa jam 6 pagi
mandi, solat dan sarapan....
tepat jam 8 pagi saya bertolak ke tempat yang ditetapkan untuk peperiksaan berkenaan....

ya Allah...
nasib baik datang awl.....
pak gaurd kt tempat berlangsung nyer exam kate xde pun exam yang bakal berlangsung disitu pada hari berkenaan....
OMG...
so???????????????????    wherE????????????
kebanyakan dan majoriti nyer....peserta exam datang ketemapat berkenaan.....
salah seorang penyambut tetamu tempat berkenaan memaklumkan pertukaran tempat terpaksa dilakukan last minit....
sebab bertindih program diRaja...

hadoiii...dh la gubra....bertukar tempat lak...cuak cuak cuak...
nasib baik mase menyebelahi saya
kalau x...entah ape jadi....

sesampai nyer ditempat yang betul....
saya terus naik lif dengan yakin nyer ke dewan exam.....
nak tau ape jadi???????

ramai datuk-datuk n datin-datin kat dewan yang saya tuju TUE....
ngn muka tebal....
saya turun balik kt ground floor and bce arahan betol2...hahahahaaa....
salah level daaaaa......

cuak punya pasal la tue...

namun sepanjang exam...semua nyer berjalan lancar....

alhamdulillah.....

insya Allah ade rezeki...DOakan saya OK???....



Saturday, 16 July 2011

kembali senyum...

wah cm tajuk lagu jer...hehehheeee...


assalamualaikum sahabat tercinta...
dh beberapa hari saya xberkesempatan tuk update bloge sy nie....


anyways...
tangan saya mmg xtercapai tuk tai lame2...coz keje memanggil mangil......
so malam nanti sy update ok...




sayang kamu semua...



Tuesday, 12 July 2011

perkejaran mase?????ade k?

hahahahhahaaaa.....entah pape tajuk tue....

salam sahabat yang saya sayang semua...
maaf...terlalu lamu ase nyer tak update blog...
kesibukan dan kekangan mase yang tersepit2 nie tidak mengizikan saya mengahadap lappy saya

tambahan pula 
tertimbul-timbul plak masalah heheheeee...

very major prob
my lovely laptop meletup plak...
hahhahahahaa....
kne serang ngn virus trojan
langsung xleh buka
apa pun xleh...hehehehehee
so buat sementara waktu saya curi gne lappy adik sy yang kecik nie la,......
lappy free 1 malaysia...

di tambah rencah kesibukan dengan tawaran perkerjaan dari kerajaan....SPA
namun....
sebelum menjejakakn kaki ke tawaran terbuka kepada lebih 40 000 graduan tue

sy kena menduduki exam yang akan berlangsung SABTU 16 JULAI 2011 nie...
dari jam 9.00 pagi hingga la jam 3.30 ptg...
sahabat semua jangan lupa doakan sya oke????...(^_^)

bulan pose dah dekat
memasing sibuk nk raya...(dh habis ganti pose????)
kain-kain tempahan makin bertambah...
hehehehee...(rezeki la tue...amiinnn)

so,
buat sementara waktu saya mungkin xdapat nk update blog....
jangan lpe singgah-singgah sini lak ye kengkawang tercinta...
<3 semua.....
(^_^)
pose ngn bahan rujukan tuk exam PTD...(^_^)
 

"ya Allah, permudahkan la urusan hamba mu ini, dan letakkan lah dia dalam golongan yang berjaya dan sentiasa dalam jalan mu ya Allah...."

TQ.

Friday, 8 July 2011

CUMA aku

 

Aku suka kamu, aku cinta kamu
Aku sayang kamu tapi kamu tak suka aku
Aku kenang kamu, aku bayangkan dirimu
Aku rindu kamu tapi kamu tak rindu aku

Mana ada cinta, jika tiada rindu
Mana ada kasih, jika tiada sayang
Apa kata kamu, mahu undur atau maju
Mungkin cuma aku tapi kamu belum tahu

Untuk apa cinta jika tidak sudi
Untuk apa kasih jika tak memberi

Aku suka kamu, aku cinta kamu
Aku sayang kamu tapi kamu tak suka aku
Mana ada cinta, jika tiada rindu
Mana ada kasih, jika tiada sayang

Untuk apa cinta, jika tidak sudi
Untuk apa kasih, jika tak memberi

Mana ada cinta, jika tiada rindu
Mana ada kasih jika tiada sayang

Untuk apa cinta, jika tidak sudi
Untuk apa kasih, jika tak memberi
Mana ada cinta, jika tiada rindu
Mana ada kasih, jika tiada sayang

gaya TIDUR

TIDUR TERLENTANG

Wanita gemar tidur terlentang merupakan seorang yang berjiwa bebas. Gaya tidur seperti ini menunjukkan perwatakan semulajadi yang ada pada dirinya. Selain itu wanita tersebut juga amat mementingkan suasana tenang dan damai. Malah dia juga seorang yang amat mementingkan kecantikan dan penampilan diri terutama bila berada di khalayak ramai. Namun begitu ia juga memiliki tabiat buruk yang sukar untuk diubah iaitu terlalu boros dan suka mengumpat tentang kelemahan orang lain.


TIDUR TERLENTANG DENGAN KAKI MENYILANG

Mereka yang tidur dengan menyilangkan kakinya dikatakan terlalu taksub dengan kelebihan yang dimiliki. Justeru itu dia agak sukar untuk menerima perubahan yang berlaku terhadap diri mereka. Paling ketara mereka ini amat suka bersendirian untuk mencari ketenangan jiwa. Ini menyebabkan mereka lemah dalam pergaualan dan komunikasi di kalangan orang sekeliling.



TIDUR TELENTANG DENGAN TANGAN TERLETAK DI BAWAH KEPALA

Seorang yang memiliki pemikiran yang sangat cerdas, pintar dan berminat terhadap ilmu pengetahuan. Namun begitu kadangkala penuh dengan idea-idea gila yang sulit untuk diikuti oleh orang lain. Malah amat mengambil berat soal kepentingan dan kebajikan ahli keluarga. Maka tidak hairanlah jika ramai yang cuba hendak mengambil kesempatan di atas sikap mengambil berat itu. Justeru itu perlu sentiasa berhati-hati.


TIDUR MENIARAP



Sekiranya seseorang itu suka tidur dengan cara meniarap ia menggambarkan sikapnya yang cenderung berfikiran sempit. Malah anda memiliki sikap ego yang tinggi dan suka memaksa orang lain untuk mengikuti arahan diri sendiri. Selain itu anda juga sering bersikap sambil lewa.



TIDUR MENGIRING SATU POSISI SAJA.

Ini menunjukkan bahawa anda seorang yang cukup yakin dengan diri sendiri. Anda akan memperolehi kejayaan hasil dalam apa jua pekerjaan yang dilakukan. Mereka yang tidur mengiring pada posisi sebelah kanan dengan tangan terletak diatas kepala, anda akan diberkati dalam apa jua perkara yang dilakukan dan memperolehi kekayaan.


Sekadar rujukan dan mungkin ada kebenarnaya..

penganan kacang BAKAR

penganan nie salah satu makanan tradisional orang terengganu.....tahun-tahun sebelum nie, penganan turut dijadikan sebagai hantaran perkhawinan di terengganu.......
nie salah satu resepi penganan bakar yang disimpan turun temurun oleh my mom....

kelmarin jam 630 ptg me and my mom buat penganan bakar
jom kiter tgk cm ne nk jdikan penanan bakar yang best cam kami buat.....(^_^)

bahan-bahan yang diperlukan
  • 6 biji telur (dipukul)
  • 1 biji kelapa
  • 1/2 kg gula
  • 1/2 cawan kacang tanah/kacang hijau (ditumbuk halus)
  • 1/2 cawan tepung beras
  • 1 cawan tepung gandum
  • secubit garam
  • sedikit minyak masak
**paling penting adalah acuan penganan dari tembaga**


cara-cara nya....
  1. sediakan bara api dengan mengunakan arang dan sabut kelapa..(pembakaran penganan agak cerewet kerana jika kite tiada peralatan yang betul, penganan akan cepat hangus.....oleh itu, amat la penting untuk memiliki acuan tembaga kerana pembakaran boleh dilakukan dengan baik....)
  2.  ambilkan santan 2 1/2 magkuk (saiz sederhana). masukkan gula. kacau sehingga gula hancur.
  3. masukkan garam, tepung gandum & tepung beras (kacau sehingga rata)
  4. masukkan telur & sedikit minyak kedalam adunan tadi.
  5. panaskan sekejap acuan tembaga tadi. masukkan adunan.  
  6. bakar. (letakakn sabut diatas).
selesai masak & sedia di hidang. sangat sedap...yummy...(^_^)

ini hasilnya....



dan ini acuan nyer.....

Wednesday, 6 July 2011

indahnya SAABAN


REJAB sudah meninggalkan kita dengan seribu satu kelebihan. Berbahagialah mereka yang mengambil sepenuh kesempatan dari fadhilatnya. Jika diizinkan Allah kita akan berkesempatan  bersama Rejab pada tahun hadapan.

Kini muncul pula bulan SYAABAN. Bulan yang berada di tengah-tengah antara Rejab dan Ramadan. Bulan yang juga penuh dengan fadhilat dan keberkatannya.

Hukamak berpendapat, bulan Rejab adalah bulan kesempatan untuk kita meminta ampun dari segala dosa, bulan Syaaban pula adalah kesempatan untuk memperbaiki diri dari segala macam cela manakala Ramadan pulan bulan untuk mengubat hati dan jiwa.

Syaaban bererti berpecah atau bercerai-berai. Ini kerana mengambil sempena peristiwa orang-orang Arab pada bulan tersebut berkeliaran ke merata tempat untuk mencari air. Ada pula berpendapat, Syaaban bermaksud pemisah iaitu pemisahan antara bulan Rejab dan Ramadan.

Rasulullah saw telah bersabda yang bermaksud:

“Tahukah kamu sekelian, mengapa dinamakan bulan Syaaban? Maka umatnya menjawab: Hanya Allah dan RasulNya yang lebih mengetahui.”

Baginda meneruskan sabdanya: “Kerana di dalam bulan itu berkembanglah kebaikan yang banyak sekali.” (Dipetik dari kitab Raudatul Ulama).


APAKAH AMALAN YANG WAJAR DILAKUKAN DI BULAN SYAABAN

1. Memperbanyakkan puasa sunat
  • “ Sesiapa yang berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban, tiga hari pertengahannya dan tiga  hari pada akhir Syaaban, maka Allah swt mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti beribadat tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka matinya seperti orang mati syahid.
  • Jika berpuasa sehari dalam bulan Syaaban akan diharamkan tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi taulan nabi Yusof di dalam syurga. Diberi pahala seperti pahala nabi Ayub dan Nabi Daud
  • Jika berpuasa sebulan  pada bulan Syaaban, dipermudahkan Allah kepadanya Sakaratulmaut dan ditolaknya (terlepas) daripada kegelapan dalam kubur, dilepaskan daripada huru-hara Mungkar dan Nangkir, ditutup keaibannya di akhirat nanti dan diwajibkan syurga baginya.
  • Sesiapa yang berpuasa pada awal Khamis di bulan Syaaban dan akhir Khamis (juga dalam Syaaban) dimasukkannya dalam syurga .(Hadis Rasulullah yang dipetik dari kitab al-Barokah.
  • Rasulullah saw turut bersabda yang bermaksud: “ Dinamakan Syaaban kerana padanya terdapat kebajikan yang amat banyak dan puasa yang lebih afdal sesudah Ramadan ialah puasa bulan Syaaban.” 
2. Perbanyakkan doa, zikir dan berselawat kepada Rasulullah saw:
  • Sabda Nabi saw yang bermaksud: “Barang siapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertakwa kepada Allah, taat kepadaNya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah swt akan mengampuni segala dosanya dan menyelamatkannya pada tahun tersebut dari segala macam bencana dan penyakit.”(Dipetik dari kitab Zubdatul Wa’izhin)  
3. Bertaubat:
  • Bulan Syaaban merupakan bulan untuk kita memperbanyakkan taubat kepada Allah swt.

APAKAH MALAM ISTIMEWA DI BULAN SAABAN??

MALAM NISFU SYAABAN:
 Malam 15 Syaaban lebih dikenali  sebagai malam  Nisfu Syaaban.
 Pada malam ini umat Islam sangat-sangat disarankan untuk memanfaatkannya kerana  malam ini penuh dengan rahmat dan doa sangat mustajab.
 Justeru umat Islam disaran untuk menghidupkan malam ini dengan membaca surah Yassin sebanyak tiga kali selepas solat maghrib.

Berikut adalah antara amal ibadah di hari Nisfu Sya’aban:

1. Selepas solat maghrib (15 Sya’aban, malam)

Solat sunat nisfu sya’aban, 2 rakaat
Rakaat 1 : baca Al-Fatihah & surah Al-Qadar 1x
Rakaat 2 : baca Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas 3x

2. Membaca Yasin 3x selepas solat Maghribnya (15 Sya’aban, malam)

i) Selepas Yasin pertama : mohon dipanjangkan umur untuk beribadat kepada Allah
ii) Selepas Yasin kedua : mohon rezeki yang halal untuk beribadat kepada Allah
iii) Selepas Yasin ketiga : mohon ditetapkan iman dan Islam & mati di
dalam iman & pohonlah segala yang baik….
Kemudian baca Istighfar 11x & selawat 11x
Baca doa nisfu Sya’aban (ada didalam Yasin Majmuk)

3. Baca surah ikhlas 1000x
4. Berpuasa pada siangnya

Abul Khair Al Talaqaani r.a. mengira nama2 malam Nisfu Syaaban sebanyak
22.

Antaranya yg termasyhur adalah:

1. Malam Dimustajabkan Doa
2. Malam Pembahagian Takdir
3. Malam Rahmat
4. Malam Berkat
5. Malam Pengampunan (Taubat)
6. Malam Penebusan
7. Malam Syafaat
8. Malam Penulisan
9. Malam Keagungan dan Kemuliaan
10. Malam Rezeki
11. Malam Hari Raya Para Malaikat
12. Malam Penghidupan

 Allah akan mengampunkan dosa pada malam nisfu Syaaban kecuali kepada enam orang (golongan):

Orang yang kekal minum arak
Orang yang derhaka kepada kedua ibu bapa
Orang yang kekal dalam zina
Orang yang banyak berkelahi
Orang yang melakukan perjualan dengan sumpah yang dusta
Orang yang memperlagakan orang lain supaya berkelahi

Wallahua’alam

beriani DADIH

kali nie resepi pelik tp benar...(heheheeee)
duk belek2 buku resepi mak terjumpa lah resepi nie...jom try seme2.....


bahan-bahan yang diperlukan:

  • 3 camca besar minyak sapi
  • 5cm kulit kayu manis
  • 4 biji buah pelaga
  • 3 kuntum bunga lawang
  • 2 helai daun pandan (dibersihkan & disimpunl)
  • 600g beras basmathi (dibasuh & disejat)
  • 1/2 camca teh serbuk kunyit
  • 70g serbuk badam
  • 1100 ml air
  • 1100 ml susu cair
  • 65ml dadih
  • 1 camca teh garam
  • sedikit kacang pis & kismis
bahan-bahan yang dikisar halus
  • 1 biji bawang besar
  • 4cm halia
  • 6 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
cara-cara menyediakan nyer...:
  1. panaskan minyak sapi didalam periuk. tumis kulit kayu manis bersama buah pelaga, bunga lawang, cengkih, dan daun pandan.  kacau sehingga ia naik bau...(wangi nyer...heheheeeee)
  2. masukkan bahan yang dikisar. kacau sehingga naik bau....(lagi wangi maa.....)
  3. masukkan beras bersama serbuk kunyit dan serbuk badam. kacau sehingga kerig air beras tadi.
  4. kemudian masukkan air bersama susu cair.kacau sekali sekala hingga hampir kering airnya.
  5. masukkan dadih bersama garam.kacau seminit.tut periuk dan pelahan kan api. biar sehingga masak.
  6. tabur kacang pis bersama kismis didalam nasi belum dihidangkan.



dah siap.!!...yummy.....(^_^)

**maaf gambat xcantik....fon murah... :P



teknologi hari ini.....melampau??

panjang jugak saya pikir sebelum menulis entri nie.....kesihatan ibu tercinta sedikit terbatas kebelakang ini...kerisauan mula menerjah hati....

"ya Allah, panjang kan lah usia ibu ku ini...aku ingin dia melihat aku berjaya...." amiinnn






berbalik pada entir hari nie.....
saya harap sahabat semua tidak lupa untuk sentiasa update diri kiter dengan isu-isu semasa di akhbar-akhbar.....
dalam sebuah akhbar kecil malaysia, harian metro....
setiap hari ade jer teknologi baru yang dikuarkan
misal nyerharian   metro hari nie......
halaman it@metro....
terdapat lebih 5 teknologi terbaru dikeluarkan....

yang terkilan sikit
berkenaan dengan teknologi yang berkaitan keagamaan...

kalau dilihat
kebanyakan teknologi yang dihasilkan(yang terkini)
kebanyakan nyer untuk memberi kemewahan.....

rse kan baru semalam saya dengar mengenai blueberry fon......
hari ini ipad2
elum sempat nk sentuk lu berry pun
dh kuar yang lain......
dahsyat nyer teknologi sekarang
xterjangkau dek tangan nie.............

dalam harian metro hari ini
ada memlancarkan satu teknologi baru kerkenaan kiblat
kemudahan seperti gps
alat ini membantu mengenal pasti arah kiblat
kecil dan padat
disertakan dengan waktu azan di setiap lokasi 
hebat kn????

namun persoalannyer....
siapa akan beli????
siapa yang akan menggunakannyer?????
zaman moden ini masing2 terutamanya remaja berlumba mengejar kemewahan
bagi memastikan diri leih dari yang lain..........

"jangan kita menjadi seperti kacang yang lupa kan kulit...."