enjoy la my little blog nie oke.....(^_^)

PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket

Saturday 4 June 2011

jangan MENIPU!....dosa.....

sejak kecil Syaikh Abdul Kadir membiasa kan dirinya berkata benar.  pada suatu hari, hamba Allah ini berangkat dari Makkah menuju ke Baghdad utk menimba ilmu......seiring perjalanan nyer, ibu nyer telah memberi bekalan 40 dinar dan berpesan supaya sentiasa berkata benar.

sesampainya di sebuah kampung, yang terjebak dengan kumpulan rompakan yang merampas segala harta. salah seorang perompak datang dan  bertanya kepada Syaikh Abdul Kadir...."engkau punya apa?"  hamba Allah itu seraya menjawab.."40 dinar". perompak itu menyangka Hamba Allah telah menyindirnya dan berlalu tanpa mengapa-apakan Hamba Allah itu.

kemudian datang perompak yang lain dan bertanya yang sama....hamba Allah menjawab, "aku telah memberitahunya ape yang aku punya..". kemudian perompak ketiga juga bertanya yang sama dan begitu juga jawapab beliau.

takjub sungguh semua perompak dengan jawapan Hamba Allah. lalu ketua perompak bertanya......"ape kah yang mendorongmu untuk berkata benar????"...."ibu ku...." balas Hamba Allah...."ibuku telah berpesan agar sentiase bercakap benar dan aku berjanji akn sentiasa mematuhinya, aku takut untuk mengkhianati nya.."

secara tiba-tiba, perasaan gerun menguasai ketua perompak seraya berkata.."Ya Allah, engakau takut untuk mengkhianati ibumu, sedangkan aku tidak gentar mengingkari janji2ku kepada Tuhan???"

dengan bergegas...ketua perompak memerintahkan agar semua harta rompakan dipulangkan kepada pemiliknya dan memohon ampun atas perbuatan nyer....

"mulai saat ini...aku bertaubat...", kata ketua perompak....


No comments:

Post a Comment