enjoy la my little blog nie oke.....(^_^)

PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket

Tuesday 14 June 2011

SOLAT tue UBAT.....

Abu HUrairah ade menceritakan Nabi Muhammad pernah melihat dirinya sedang tidur mengerekot akibat sakit perut. lantas ditanya nya...."apakah kamu sakit?", dia menjawab "benar, ya Rasulullah...". Nabi kemudian berkata."bangunlah dan dirikan solat, sesungguhnya dalam solat ade ubat."

benar kah begitu?????

dalam Hadith ini  disebutkan, solat dapat membebaskan kiter dari sakit hati, perut dan usus. perkara ini berdasarkan tiga sebab....:
1)  solat adalah perkara yang menjadi milik Allah. maksudnya, solat adalah ibadat yang menolak pelbagai penyakit dengan keberkatan nya.

2) solat adalah perkara yang melibatkan psikologi. ertinya, solat dapat mengalih perhatian daripada rasa sakit dan megurangkan keluhan.

3) solat adalah perkara yang seimbang. means, selain menyihatkan jiwa, solat juga melibatkan senaman jasmani yang bermanfaat bagi kesihatan badan.


menurut Prof. Dr Abdul Basith Muhammad Sayyid, selain senaman jiwa terdapat juga senaman jasmani. sebab solat terdiri atas beberapa gerakan tubuh seperti berdiri, rukuk, sujud, berhenti seketika, keikhlasan, perasaan rendah dir, serta perkara2 lain yang menggerakkan sendi2 badan atau pergerakan beberapa anggota tubuh.

solat juga dapat membantu menghilang kan masalah sulit seperti membuang air kecil atau besar, serta membantu menurunkan makanan daripada perut. maknenyer sujud dapat mengosongkan perut.
betapa manfaatnya sujud bagi yang mengalami masalh selsema berpanjang dan masalh hidung tersumbat. sujud membantu melegakan kedua2 lubang hidung. sujud juga menghindari masalah buang air.

solat juga dapat menghilangkan keresahan, kegelisahan, memadamkan api kemarahan, menjadikan cinta itu benar, malahirkan sifat rendah diri dan menjadi pemaaf. 

demikian lah, ternyata solat itu UBAT bagi umat ISLAM.......




No comments:

Post a Comment